torsdag 14 januari 2016

Goodreads, håll koll på vad du läser

Sofie bad i en kommentar på det här inlägget mig att skriva om vad Goodreads är. -Tror att jag aldrig haft tre länkar i samma mening förut- Det gör jag ju så gärna!

Goodreads är en slags sociala media för boknördar. Man kan vara vän med andra likasinnade och följa med, gilla och kommentera vad hen läser. Den största fördelen är nog ändå att man kan lägga in sina böcker i olika hyllor, bla.  lästa böcker, to read, currently reading osv. Man kan också lägga till en egen hylla med ett namn man själv hittar på. Då man läst en bok och lagt till den börjar man så småningom få förslag på böcker man kanske gillar. Det är på både gott och ont det där med förslag, en och annan gång har jag trillat dit och klickat hem en ny bok eller två. Andra gånger har jag hittat riktiga pärlor bland förslagen, så jag kan inte låta bli att kasta ett öga på dem nu och då. Om man lägger in datum för när man läst klart boken börjar det samlas statistik. Statistikdelen kunde vara lite mer avancerad, i dags dato får man statistik över hur många böcker man läst, hur många sidor man läst och statistik över vilka år böckerna är publicerade.

Goodreads har en omfattande databas med böcker, också på svenska. Det är inte ofta boken jag vill lägga in inte finns där. Finlandssvenska författares böcker finns inte alltid, speciellt inte lite äldre böcker. Är boken också riktigt nyutkommen och på svenska så kan det hända att den inte hunnit läggas till ännu. Jag vet ärligt talat inte hur böckerna hamnar i databasen, det måste nog gå på något sätt per halvautomatik. Om boken inte finns i databasen så kan man själv lägga till den. Man fyller bara i ett formulär med så mycket uppgifter som möjligt och efter det kan vem som helst lägga till boken i sin egen hylla.

Då man lägger till en bok kan man om man vill skriva en recension om boken. Jag brukar inte göra det i och med att jag oftast skriver här på bloggen. Det finns också ett antal widgetar som man kan lägga till på sin blogg så att händelser på Goodreads automatiskt läggs upp på bloggen. En sådan är den årliga "Reading challenge", utmaningen där man utmanar sig själv med att lägga upp ett mål för hur många böcker man vill läsa under ett år. Man kan hela tiden följa med var man ligger i utmaningen och blir påhejad om man ligger lite över eller lite under lästakten som krävs för att uppnå målet.

Goodreads är lätt att använda. Det här inlägget blev förvånansvärt långt. Hoppas att jag inte svamlat alltför mycket utan att man förstår något av vad Goodreads är. Detta är ett alldeles osponsrat (är det ens ett ord) inlägg. Läser du- gå med i Goodreads. Leta upp boktok73 och be mig till vän. Det är kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar