söndag 6 september 2015

September-enkät

Hos Anna på bloggen Fantastiska berättelser hittade jag i augusti en enkät som jag hade tänkt göra just då. Det blev aldrig av, och så här en bit in i september känner jag att det är dags. Så jag ändrade namnet till september-enkät. Häng gärna på du med, speciellt om inte du heller gjorde den i augusti.

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit?
Augusti räddade ju verkligen sommaren och de flesta som trånade efter solstolen hann säkert tillbringa några sköna stunder i den. Jag hade semester ännu två veckor in i augusti, så jag var nöjd med både väder och läsflyt. Under min lässommar hann jag läsa 18 böcker, vilket är riktigt, riktigt bra för mig. Ändå tycker jag att jag inte alls satt med näsan i en bok hela tiden, utan gjorde en hel del annat också. Så visst är jag nöjd med min lässommar.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i september (gamla eller nya).
Den nya Millennium-boken håller jag på med, och skäms inte över det! Så mycket som det har talats om den i media för och emot, tycker jag att det är rättvist mot boken att jag skaffar mig min egen uppfattning om boken. Andra böcker jag hoppas jag ska hinna med i september är Lewispjäserna, Det slutna ögat och Bränd himmel. Hoppsan, det blev visst fyra böcker ...

3. Vilka nya böcker som kommer i september längtar du mest efter?
Augusti var supermånaden för många av mina favoriter och recensionsexemplar högen har vuxit sig oroväckande stor. Därför har jag inte riktigt vågat kolla in septembers utgivning.

4. Kräftor eller surströmming? I augusti är det premiär för dessa "Delikatesser". Vilket väljer du helst?
Kräftor är mitt självklara val. Sista lördagen i augusti hade vi kräftskiva hos bästa vännerna, en tradition vi haft i några år nu. Surströmming har jag aldrig smakat på, kanske skulle det bli en ny favorit?

5.  Vilken är den bästa bok du har läst i sommar?
One small act of kindness av Lucy Dillon är en av de bästa. Carin Gerhardsens Falleri fallera falleralla var också riktigt bra. Över lag höll böckerna en med beröm godkänd nivå.

6. Finns det någon för dig ny författare som du är sugen på att läsa i höst?
Gilly McMillan är jag nyfiken på och boken Bränd himmel står här hemma och pockar på min uppmärksamhet.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Det är nog biblioteket jag minns. Både skolbiblioteket i vår lilla skola och lokala filialen i stadsdelen vi bodde i. Otaliga böcker bar jag hem från dessa ställen.  

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Semestern är slut och hösten är här med regn och mörka kvällar. Jag tycker inte att jag har något behov av att hålla sommaren kvar mer. Tända ljus, en soffa, en filt och en bok- hur mysigt som helst!

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Recensionsexemplar prioriteras trots att jag är lustläsare ut i fingerspetsarna.

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Det är nog Millenium-boken. Lite trög var den i början, men nu då jag kommit lite över 200 sidor in i den har det börjat röra på sig. Lite väl mycket utsvävningar tycker jag ändå att det är. Mer om det då jag läst klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar