måndag 7 september 2015

Ingenting är glömt av Adam Sarafis

Baksidestext:
En ung man hittas död på ett bibliotek i Auckland, Nya Zeeland. Polisen är övertygad om att det var självmord, men mannens nära vän misstänker mord. Den döde mannen, Brent skrev på ett bokmanus som nu är spårlöst försvunnet. Vilka farliga hemligheter döljer sig i det försvunna bokmanuset?
Sam Hallberg, med ett förflutet som expert på terrorism, tar sig an fallet. Han leds allt djupare in i en korrumperad värld där inget är som han tror. Samtidigt misstänker affärsjournalisten Lynette Church att hon är en smutsig politisk verksamhet på spåret.

Ingenting är glömt är första delen i den planerade Matakana-trilogin. Ett intressant samarbete mellan vännerna, svenska Linda Ohlsson och Nyzeeländska Thomas Sainsbury. Då baksidestexten lockar med försvunna bokmanus, korrumperade världar och smutsig politisk verksamhet kan jag inte bli annat än nyfiken. Och visst håller boken vad den lovar. Händelser som till en början verkar vitt åtskilda knyts samman. Det är rätt så många namn att hålla reda på och till en början är jag förvirrad. Intrigen är fängslande och jag kommer på mig själv med att snegla på klockan under arbetsdagen för att få sätta mig i bussen och läsa. Boken är välskriven. Att det är två personer som står bakom texten gör att jag tycker att den är ännu bättre- det märks ingen skillnad på texten, vem som har skrivit vad. Speciellt fräscht är det att boken utspelar sig i Nya Zeeland, en miljö som i alla fall jag sällan läser om.

Jag kommer att hålla utkik efter del två. Tack till Massolit förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar