söndag 26 juli 2015

One small act of kindness av Lucy Dillon

Vissa böcker är bara så rätt från början till slut. Att jämt dras till boken, bara vilja läsa och lämna alla tråkiga sysslor åt sitt öde. One small act of kindness är en sådan bok.

Libby och Jason lämnar sina hektiska liv i London och flyttar ut till landsbygden för att ta över familjehotellet efter att Jasons far dött. Hotellet behöver renoveras och paret tar tag i det. Snart visar det sig att Jason hanterat finanserna minst sagt dåligt och hela projektet ser ut att gå i sank. Samtidigt råkar en kvinna ut för en olycka precis utanför hotellet. Då hon vaknar upp på sjukhuset minns hon inte vad hon heter eller varifrån hon kommer. Libby tar hand om henne och välkomnar henne till hotellet medan hon återhämtar sig från olyckan. Denna osjälviska goda handling leder till andra goda handlingar när allt ser mörkt ut.

Boken är som en romantisk film. Så där som You've got mail eller Love, actually. En sådan film som man nu och då gärna sjunker in i. Här finns en riktigt bra historia, underbar miljö, varierande karaktärer och så hundar så klart. Det lilla pittoreska hotellet på den lilla orten ramar in händelserna och trots att jag kan gissa hur det kommer att gå så lever jag in i boken på ett sätt som inte hänt på länge.

Kanske det bara är en period jag är inne i just nu, men boken får en full femma på Goodreads av mig. Jag är helt varm inombords och vill bara läsa mera eller se filmen.

1 kommentar: