söndag 24 maj 2015

Behandlingen- En smakebit på söndag

Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Ett kul sätt att få nya lästips.

Det är länge sedan jag gav er en smakbit. Så här post-eurovisions-trött passar det bra med ett inlägg som styr sig själv så att säga. Igår läste jag klart Emma Hambergs Baddaren, en underbar bok med Emma-typiska karaktärer. Jag kan inte säga det för många gånger, läs Emma Hambergs böcker, de värmer hjärtat!

Efter Baddaren började jag på Mo Hayders nya bok Behandlingen. Det är andra boken om Jack Caffery. Smakbiten är från bokens början.

"När alltsammans var över medgav kriminalkommissarie Jack Caffery, södra Londons beredskapsrotel för grövre brott, att av allt han sett i Brixton den där molniga julikvällen hade kråkorna varit det mest skakande.

De var där när han kom ut ur familjen Peach hus - drygt tjugo stycken som på sitt förstulna sätt stod på grannens gräsmatta, obekymrade om polisens avspärrning, åskådarna och kriminalteknikerna. Några hade näbben öppnen. Andra såg ut att flämta. Alla såg rakt på honom . som om de visste vad som hade hänt i huset. Som om de illmarigt skrattade åt hans reaktion på vad han hade sett på brottsplatsen, åt det oproffessionella sätt på vilket han tog det personligt."

Boken ges ut av Modernista, tack för recensionsexemplaret!

12 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  2. Jag får nog snart börja läsa den här serien, jag tror jag kan gilla den :)

    SvaraRadera
  3. Jeg digger Mo Hayders bøker med Caffery. Du har mye bra og spennende foran deg :) Nyt søndagen!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon Mo Hayder än, måste verkligen göra det. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst något av Hayder, men jag funderar på att göra det :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Mo Hayder har jag inte läst något av ännu, men är nyfiken på serien. :)

    SvaraRadera
  7. Den låter ruggig och bra. Har också fått en bok så jag ska snart läsa den. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten - verkar spännande! :)

    SvaraRadera
  9. Mo Hayder brukar vara ruskig! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Vilket lustigt författargrepp med kråkorna!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Har läst en bok av Hayder men den var lite för grotesk för mig.

    SvaraRadera