söndag 8 mars 2015

Bokbloggsjerka, dedikationer

Jag lider av en total bloggtorka för tillfället. Varje smula till idé till blogginlägg bara blåser bort och inga inlägg blir skrivna. Jag hoppas att det bara är tillfälligt, vill ju gärna hålla bloggen till liv, i alla fall för mig själv.

Veckans bokbloggsjerka handlar om dedikationer i böcker. Jag läser nog dedikationer, trots att de sällan säger mig något. Dedikationen är ju författarens personliga "anteckning", tillägnan. Att boken har en dedikation gör att åtminstone jag känner att författaren kanske bryr sig extra mycket om sin bok, att den känns som en så stor och viktig sak att man vill dedikera den åt en viktig person i sitt liv. Att boken inte bara är en i raden bland alla böcker som hen skrivit på löpande band.

Författarens tack däremot läser jag sällan, de är för långrandiga och innehåller oftast för många namn som är helt obekanta för mig.

2 kommentarer:

  1. Jag läser allt, men kommer sällan ihåg efteråt vad som stått i dedikationen eller tackena.

    SvaraRadera
  2. Står det i boken så måste jag läsa det :)

    SvaraRadera