måndag 1 december 2014

Plan B av Jonathan Tropper

Sedan Gilla böcker började ge ut Jonathan Tropers böcker på svenska har också jag fått upp ögonen för dem. Har gillat alla jag har läst. Den första boken Jonathan Tropper skrev var Plan B, som nu under hösten kommit ut på svenska.

Ben fyller 30, skiljer sig från sin fru och kommer in i något som kan liknas vid en trettioårskris. Samtidigt krisar det till sig för hans kompisar också, gänget som hängt ihop sedan collegetiden. Alison är olyckligt kär i samma kille som under collegetiden, Lindsey är arbetslös och Chuck är visserligen läkare men enligt kompisarna är han ändå en clown. Den femte medlemmen i gänget, Jack, är en berömd filmstjärna, men har utvecklat ett kokainberoende som får kompisarna att bli oroliga över honom. Då vännernas försök att tala Jack tillrätta misslyckas formas plan b. Gänget bestämmer sig för att kidnappa Jack och låsa in honom tills kokainet försvunnit ut kroppen på Jack.

Det som tilltalar mig mest i Jonathan Troppers berättelser är att det är en kille som är berättare i böckerna. Det är ur en killes synvinkel vi får följa kompisgängets äventyr och det är en killes tankar och funderingar som luftas i historien. Det är fräscht och uppiggande. Samtidigt är det ganska kul att märka att också killar funderar på känslor och blandar bort sig i tankar och funderingar.

Dialogen i boken är rapp och underhållande, jag fnissar för mig själv flera gånger under läsningen. Plan B är en bok om vänskap. Dialogerna är precisa och trovärdiga. Jag känner igen mig i många av tankarna och dialogerna. Referenserna till 70- och 80-talen är också mitt i prick.

Tack till Gilla böcker för recensionsexemplaret. Då boken kommer så här fint inpackad blir man ju lite extra glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar