tisdag 21 oktober 2014

Bokcirkeltema Tove Jansson

Idag var det dags för andra träffen för Tove Jansson- bokcirkeln i biblioteket i min stad. Jag har inte varit med i någon bokcirkel tidigare, har alltid varit lite avogt inställd till att läsa något som jag måste läsa. Nu då temat är Tove Jansson och det endast är fråga om fyra träffar, kände jag att det här vill jag vara med på. Första gången diskuterade vi Bildhuggarens dotter, Tove Janssons självbiografi. I dag var det dags för en av mina favoriter, Sommarboken. Riktigt kul att diskutera böcker, speciellt böcker med så mycket innehåll som Toves böcker har trots att de första två varit rätt så tunna. Då jag läste Sommarboken igen inför bokcirkeln slogs jag av hur många nya upptäckter jag gjorde trots att jag läst boken två gånger tidigare. Jag hade inte vetat att Sommarboken är en av tre sorgeböcker som Tove Jansson skrev efter sin mammas bortgång. Vi diskuterade huruvida boken är sorglig, vemodig eller realistisk.

Jag får mersmak från bokcirkeln. Nästa gång ska vi diskutera Sent i November.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar