måndag 7 april 2014

Märkta för livet av Emelie Schepp

För en halv evighet sedan blev jag kontaktad av Emelie Schepp som precis hade fått sin första bok utgiven. Jag ville gärna läsa den och fick den som recensionsexemplar. Det har ändå dröjt ända tills nu innan jag läste boken. Kan bara säga att där stod en pärla och väntade på mig i bokhyllan! Spänning och snabba vändningar är vad boken Märkta för livet är gjord av.

Jana Berzelius jobbar som framgångsrik åklagare. Hon agerar som förundersökningsledare i det uppmärksammade mordet på Migrationsverkets verksamhetschef Hans Juhlén. Ett mord till uppdagas och Jana börjar se obehagliga sammanhang mellan morden och vaga minnesbilder från hennes egen barndom. Ju mer hon gräver i fallet desto mer minns hon om händelserna för tjugosex år sedan innan hon adopterades av paret Berzelius.

Boken fångade inte mig riktigt från början, men en bit in i boken börjar händelserna föra historien framåt. Just då jag trodde mig ha listat ut hur det stod till vände det igen och det var bara att fortsätta läsa för att få en läsning på fallet. En riktig bladvändare! Boken är första delen i serien om Jana Berzelius och jag kommer definitivt att läsa följande bok också.

Tack till Emilie Schepp för det signerade recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar