måndag 28 april 2014

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald

Ibland ramlar en bok helt oväntat över en, och ofta visar det sig att boken är en höjdare. Just så var det med Läsarna i Broken Wheel rekommenderar. En feelgood-roman som får en att bara vilja fortsätta läsa. Vad det är som gör boken så bra har jag lite svårt att sätta tummen på. En stor betydelse har nog huvudpersonen Saras kärlek till böcker. Flere gånger känner jag igen mig i hennes tankar och känslor. Annars är det kanske känslan, stämningen i boken. Det lilla bortglömda samhället med invånarna som är riktiga karaktärer men som tar hand om varandra på sitt sätt.

Det är inte så att jag slås av något poetiskt språk eller stora litterära referenser, mer det att Sara helt tydligt älskar böcker och hade hittat en själsfrände i Amy. Med Amy hade Sara brevväxlat och de hade skickat böcker till varandra. Sara känner också redan invånarna i Broken Wheel, dem hade Amy skrivit om i sina brev. Invånarna lever alla upp när Sara, turisten, anländer till deras stad. Sara är inspirationen som den slumrande staden behöver och snart leder ett till annat.

Letar du efter något lättläst, underhållande och inte alltför komplicerat är det här kanske en bok för dig. Jag blev i alla fall positivt överraskad och fylld av värme då jag läste boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar