onsdag 30 april 2014

Advokaten av Cormac McCarthy

I söndags skrev jag lite om boken Advokaten i smakebit på söndag-inlägget. Jag upprepar inte handlingen igen, klicka på länken och läs.

Det att hela boken är skriven som ett manus till en film är ju i och för sig lättläst. Det blir inte mycket text per sida och det gick snabbt att läsa. Mig störde formatet. Jag orkade inte alltid läsa vem som sa vad, utan skummade bara igenom replikerna. Ibland hängde jag med, ibland inte. Jag hängde inte heller med i handlingen, det var en massa dödande hit och dit och handlingen hoppade från en plats till en annan på samma sida. Nej, det här är för komplicerat för mig. Troligtvis är det helt genialt, men jag är för enkel och simpel för att förstå och hänga med i handlingen.

På baksidan av boken står ett citat från Washington Post Book World: "Liksom de författare han beundrar - Melville, Dostojevkij, Faulkner - har Cormac McCarthy skapat ett ouvre som är större och djupare än någon enskild bok. Sådana författare tävlar bara med gudarna."

Genialt? Kanske det. Jag förstod ingenting.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar