tisdag 4 februari 2014

The Outcast Dead av Elly Griffiths

Jag spenderade veckoslutet tillsammans med gamla vänner. Jag drog ut på läsningen för att tiden vi tillbringade tillsammans inte skulle bli för kort. Från första kapitlet kändes det hemvant och bekant och jag kände en glädje över att få träffa på gamla bekanta.

Det var den spontana känslan som överväldigade mig då jag öppnade Kindle-appen i telefonen (under arbetstid) och bara måste läsa lite lite redan på dagen. Jag hade förhandsbeställt boken The Outcast Dead redan i september och jag trodde att den skulle släppas 31.1. Då det 30.1 kom ett mejl om att boken levererats till min Kindle (som var hemma) blev jag glatt överraskad och plötsligt kändes arbetsdagen oändligt lång. Nu tycker ni kanske att jag överdriver, men det är något speciellt med Elly Griffiths böcker, jag njuter av dem.

Vad handlar då boken om? Ruth har under utgrävningar vid grunderna vid Norwich Castle hittat kvarlevorna av vad hon misstänker är Norfolks mest ökända mörderska, Mother Hook. Då ryktet om fyndet sprids intresserar en amerikansk TV station sig för fyndet och kommer till Norfolk för att göra ett program om det. Ruth är inte så intresserad av att vara med i TV men den stilige amerikanske historikern Frank gör det hela uthärdligt. Samtidigt utreder Nelson ett fall med en ung mamma som anklagas för att ha mördat sitt barn. Efter en tid börjar små barn försvinna i samhället. Kan dessa försvinnanden ha något samband med fyndet?

Som ni kanske förstod av inledningen av det här blogginlägget så är jag inte besviken. Historien flyter bra på som vanligt och bekanta människor figurerar i handlingen. Nya människor kommer också fram, men man har bra koll på alla. Visst har Ruth kvar sin gamla noja om sin vikt, kanske igen i den här boken lite mer än i förra. Hennes dåliga självförtroende kommer också upp till ytan nu och då, men jag stör mig inte på det. Det jag däremot lite stör mig på är både Ruths och Nelsons ältande om det som en gång hände mellan dem två. Själva intrigen är lite annorlunda uppbyggd i den här boken. Ruth och Nelson sköter sina jobb på varsitt håll och länge ser det ut som om fallen inte skulle sammanstråla.

Jag är nöjd. Jag väntade länge på boken och blev inte besviken. Nu börjar väntan på följande bok. I september 2013 mejlade jag Elly Griffiths för att fråga om när det kommer ut en ny bok och då berättade hon att hon precis börjat på följande bok, alltså efter The Outcast Dead. Så minst ett år till kan jag tänka mig att jag får vänta. Jag litar på att det är värt väntan igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar