tisdag 12 november 2013

Hej bokkonsument!

Mitt bloggande har under hösten varit segt och jag har producerat blogginlägg alltför sällan. Jag har tom övervägt om jag borde sluta blogga. Det har känts som ett måste, som ett "jag borde" utan att jag haft något vettigt att komma med. men just nu känner jag det där suget, då man ramlar över något som man bara måste få skriva om. Det var den här känslan jag har saknat, ivern.

Jag ramlade över Marcusbibliotekets alldeles underbara test, Hej bokkonsument. Då man svarat på frågorna får man fram en analys om till vilken av de fyra bokkonsumenttyperna man hör. Då man gjort testet kan man ännu läsa om de andra typerna och själv avgöra om testet stämmer in på sig eller inte.

Jag tycks vara Allätaren/Bokknarkaren. Inget nytt under solen där. Beskrivningen stämmer så väl in på mig att jag undrar om Marcus varit en fluga i taket hemma hos mig, eller en inkräktare på min dator för att ha fått fram detaljerna som stämmer in så väl på mig. Eller vad säger ni om detta:

"Nej det kanske inte låter så glamouröst att vara en allätare och knarkare, men om jag säger såhär då: du är den som bär hela den här underbara jävla bokbranschen på dina axlar.
Det går att se dig på Swecon lika gärna som på Bokmässan lika gärna som på textival eller ett poetry slam (med reservation för viss statistisk felmarginal för det sistnämnde). Poängen är att du är fördomsfri och gillar bra böcker. Och bra böcker är som Pokémon för dig – du måste hela tiden fånga fler. Om du slutade köpa böcker nu skulle du klara åtminstone ett par år av läsning. "Hemska tanke", tänker du nu, "bara 2 år, jag måste köpa fler".
Du har färgsorterad bokhylla ibland, du har alfabetiserad bokhylla ibland. Du har dubbla rader i bokhyllan och böcker utspridda lite över allt. Du har boktipset och goodreads och kan snacka såväl deckare som dikt. Danielle Steel och Daniel Defoe är lika välkomna hos dig.
Du har döpt din unge/katt/hund/partner till Billy efter den kända bokhyllan, eller efter något annat bokrelaterat som typ din favoritkaraktär.
Ingen törs längre ge böcker till dig i present eftersom det är omöjligt för en utomstående att veta vilka titlar du har läst. Du älskar såväl att låna böcker som att köpa.
Du är en bokambassadör som sprider läsglädje och lånar gärna ut böcker. Du skulle kunna ha en väggbonad med texten "All läsning är bra läsning" men du är för busy med att planera inköpen på årets bokrea för att hinna brodera någon sån"
 Nu skulle jag inte precis skriva under på allt, men en stor del stämmer in. Så stor del att det är lite kusligt... Speciellt det där med dubbla rader i bokhyllan och böcker utspridda lite här och där. Mera sällan får jag böcker till julklapp nuförtiden, alla nya böcker finns redan hemma hos mig. 2 år av läsning låter som en oerhört kort tid, tiden flyger ju iväg. Jag har inte döpt någon i min bekantskapskrets till Billy, men andra litterära referenser finns nog inom familjen. Sista stycket är för underbart, stämmer till punkt och pricka! Och bilden med Rory i bokhandeln...

Tack Marcus för att du inspirerade mig, fick mig att känna blogglädje igen!

3 kommentarer:

  1. Jag blev också allätaren, stämmer nog bra :)

    SvaraRadera
  2. Nej nej inte sluta blogga :D Vi vill ju ha kvar dig här. Och gjorde testet förresten. Helt fantastiskt!

    SvaraRadera