söndag 2 juni 2013

Tag: Sommarläsning

Jag blev taggad av Lena C att svara på några frågor om sommarläsning. Tack Lena! Här kommer mina svar.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Andra andningen av Sofie Sarenbrandt
En man som heter Ove av Fredrik Backman
Insurgent av Veronica Roth
Casual Vacancy av J.K. Rowling
Nattsländan av Katerina Janouch
Det är ju sommar nu, så jag har redan kastat mig över två av böckerna, nämligen Andra andnigen och Nattsländan. Ser riktigt mycket fram emot semestern om en vecka och oändlig lästid. As if...

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Har inte riktigt någon sådan på lut för tillfället.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Jag njuter som mest då jag får sitta ute i solen och läsa. Just nu blommar syrenerna och vad kan väl vara härligare än att omges av syrendoft då man sitter och läser.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Om vädret bara tillåter så  kommer jag nog att sitta ute vid mina syrener, trots att blommat ut vid det laget. Om det blir en regnig sommar blir nog soffan den ultimata läsplatsen.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Jag har stora förväntnignar på alla av måste-böckerna. Lite riskabelt att ha göga förväntningar, men ibland får man ta risker...

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Alla som inte har läst Kristina Ohlssons nyaste bok Davidsstjärnor, ska absolut läsa den. Har du inte läst någon av de tidigare böckerna så ska du läsa dem i rätt ordning. Då har du en hel drös med superbra böcker att läsa!

7. Strand eller hängmatta?
Strand är skönt, men jag vill inte ha en massa sand i mina böcker. Därför väljer jag hellre hängmattan.

8. Deckare eller roman?
Deckare varvat med romaner, det är en lässommar gjord av.

9. Favoritgenre?
Det är nog deckare som vinner genre-kampen.

10. Tagga 3 andra!
Jag taggar Monika på bloggen bokföring enligt Monika, Annika på Annikas litteratur- och kulturblogg och  bloggen Bokhyllan i pepparkakshuset.

7 kommentarer:

  1. Jag älskar syrener så böcker och syrendoft låter härligt tillsammans! Vår syren har ännu bara knoppar. Jag hoppas att den gamla syrenen har blommar snart. :)

    SvaraRadera
  2. Utmaningen antagen :) Kanske hinner jag göra den veckan som kommer...

    SvaraRadera
  3. Självklart vill jag delta. Inlägg kommer under veckan!

    SvaraRadera
  4. Kiitos vinkistä! Pitääkin heti etsiä Kristina Ohlssonin teokset, että saa kesälukemiset kuntoon :)

    P.S: toivottavasti suomeksi kommentointi ei haittaa. Luen kyllä ruotsia melko vaivatta, mutta en kehtaa ryhtyä kirjoittamaan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina Ohlssonista saat kesän pelastettua! Kommentointi suomeksi ei haittaa ollenkaan, ihanaa kun jaksat lukea ruotsiksi :)

      Radera
  5. En man som heter Ove har jag också tänkt att läsa.

    SvaraRadera