måndag 4 mars 2013

Måndagsenkät

För at försöka råda bot på bloggtorkan här på bloggen tar jag en enkät till hjälp. Det var på Julia Skotts blogg jag hittade enkäten och hon skriver att det är fritt fram att stjäla. Så stjäl du också, vetja! Här kommer mina svar.

1. Ljudbok eller bok i handen?
Hellre bok i handen än ljudbok. Har provat på ljudbok men inte riktigt helt fastnat. Jag har bara lånat ljudböcker på biblioteket och det är ganska bökigt att föra över 10-12 skivor till mp3-spelaren. Att gå så långt som att betala för en ljudbok har jag inte ännu kommit. Tycker att de är rätt så dyra. Så jag håller nog på bok i handen. En e-bok håller man ju också i handen...

2. Pocket eller inbunden?
Inbunden är favoritformatet, ekonomin gillar pocket bättre. Sällan köper jag en nyutkommen inbunden bok, brukar försöka hitta dem på rea.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Påhittat, definitivt.

4. Harry Potter eller Twilight?
Jag har ju nu inte då läst någon Harry Potter bok... Jag har börjat läsa första boken  högt för barnen men ännu inte kommit så långt. Twilight har jag bara läst första boken av, men var nog inte så imponerad som de flesta andra verkar vara. Så det blir nog ändå Harry Potter. Jag tror i alla fall att jag kommer att gilla det bara vi kommer lite längre.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Föredrar nog vår värld. Har ju ändå på sista tiden läst och gillat en par dystopier, så nog går det med fantasy i små doser också.

6. Kindle, iPad eller annat?
Kindle, Kindle, Kindle. Min paperwhite är nog min bästaste pryl.

7. Låna eller köpa böcker?
Jag lider av ett "vilja ha mina böcker" begär. Så köpa böcker är svaret här.

8. Bokhandlar eller online?
Online är det som gäller. Då man som svenskspråkig bor i Finland får man med ljus och lykta leta efter svenska böcker i bokhandlarna. På tvåspråkiga orter, som den jag bor på, hittar men ett litet utbud dyra böcker på svenska. Att strosa i en bokhandel i Sverige däremot är som bomull fär själen. Visst skulle jag gärna handla böcker i fysisk bokhandel, men jag är tacksam för online bokhandlarna.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
Läser man en riktigt bra bok så vill åtminstone jag gärna läsa mer av den författaren. Det är egentligen inte så stor skillnad om det är ensamstående böcker eller trilogier, bara det finns mer att läsa!

10. Tjock bok eller kort bok?
Gärna lite mitt i mellan lagom.

11. Romans eller action?
Att varva action med romans är det bästa tycker jag.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Lätt fråga. Steka i solen.

13. Varm choklad eller latte?
Ingendera. En kopp te däremot tackar jag inte nej till.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Det är ju genom att läsa recensioner man får de bästa boktipsen. Men om det är en bok jag verkligen sett fram emot bildar jag gärna mig en egen uppfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar