lördag 12 januari 2013

Löftet av Tinka Ullbro

Tinka Ullbro är en finlandssvensk marknadsföringschef och författare. Hennes debutroman Löftet kom ut i slutet av förra året. Tinka kontaktade mig per mejl för hon ville gärna att jag som finlandssvensk skulle recensera hennes bok. Då hon jobbade på boken bodde familjen i Göteborg, därför utspelar sig också boken där. Tinka jobbade då också som frivillig på en kvinnojour. Boken kan klassas som en deckare och handlar om en kvinna och hur våld påverkar relationerna till barnen och sina egna föräldrar, till alla i den misshandlade kvinnans närhet.

Annika som i ett års tid har flytt sin våldsamma man blir svårt misshandlad då mannen hittar dem. Sonen Adrian bevittnar hela händelsen och lyckas gömma undan sin lillasyster. Då mamman kommer till medvetande efter misshandeln och lyckas tillkalla hjälp hittas Adrian svårt traumatiserad. Han sitter apatisk och verkar ha förlorat talförmågan. Det enda han tycks reagera på är lillasyster Matilda, som han inte vill släppa med blicken. Barnpsykologen Paola tillkallas att ta hand om barnen medan mamma Annika vårdas på sjukhus. Trots att Paola i 30 år har jobbat med att förhöra och behandla barn som blivit offer för brott blir hon chockad när hon möter Adrian.

Det här är en alldeles ryslig historia. Helt otroligt bra skriven. Familjens liv beskrivs så verkligt att man tror att det är en sann historia. Jag får gång på gång påminna mig om att det är en helt fiktiv historia även om en del av detaljerna är sanna. Tinka har fint kunnat utnyttja sina erfarenheter från kvinnojouren, det är trovärdigt. Att någon människa, barn eller vuxen någonsin har varit/är tvungen att utstå sådana vidriga händelser känns helt övermäktigt. Som barnsjuksköterska blöder mitt hjärta. En värld så fjärran från vardagen jag och min familj lever i. Och det får man ju verkligen vara tacksam över.

Varje kapitel berättas ur en persons perspektiv. Det är kanske det enda jag har lite att invända mot. I varje kapitel är det jag som berättar. Då det alltid är olika personer är det i början lite svårt att hålla reda på personerna. Jag vande mig ändå vid det när jag lärde känna personerna, så det var bara i början som det lite störde. Det här är en bok som verkligen förtjänar mer uppmärksamhet. Jag hoppas att den säljer bra och att många läser den. Jag ser fram emot att få läsa fler böcker om Paola, det är nämligen tänkt att det ska bli en serie.

Stort tack till författaren Tinka Ullbro för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Tack för tipset, den tänker jag införskaffa! Är själv finlandssvensk :-).

    SvaraRadera