torsdag 2 februari 2012

A Room Full of Bones

A Room full of Bones är Elly Griffiths fjärde bok om arkeologen Ruth Galloway. På det lokala museet ska en sällsynt kista med kvarlevorna av en biskop öppnas. Ruth är inbjuden till evenemanget som sakkunnig. Då hon, lite i förtid, anländer till museet hittar hon museiintendenten död bredvid kistan. Harry Nelson kallas till platsen för att utreda mordet. Samtidigt kämpar en aktivistgrupp om att Australiensiska gamla ben av aboriginer ska återlämnas till sitt hemland för att jorden ska få frid. Inom kort är Ruth inblandad i utredningar och kampanjer, samtidigt som hon firar sin dotters 1-årsdag. Harrys fru har förstått vem som är far till Ruths barn och har förbjudit Harry att ha kontakt med Ruth. På museet korsas deras vägar igen. Då flera människor dör och en av huvudpersonerna svävar i livsfara känns läsningen bekant och hemtrevlig.

Det är så här som Griffiths böcker ska vara! De bekanta människorna, de bekanta miljöerna. Man ser framför sig de karga saltängarna, känner atmosfären. Lite väl mycket av Ruths dåliga självförtroende återkommer i den här boken. Klagomål på vikten, utseendet och tvivel på moderskapet får onödigt stor plats. Själva historien, deckarintrigen är ändå ett snäpp bättre i den här boken. Jag kunde inte förutsäga hur det skulle gå då de båda historierna vävde sig in i varandra. Spänningen infinner sig mot slutet då händelserna avlöser varandra. Man trivs i karaktärernas sällskap och vill spendera mera tid tillsammans med dem. Hittills har jag sträckläst alla Elly Griffiths böcker. Jag hoppas att följande bok i serien är under arbete redan, väntan blir ändå lång.

1 kommentar:

  1. Jag fick den här boken i förrgår och det kliar i fingrarna varje gång jag går förbi den. Tänker dock avvakta en liten stund till ...

    Jag kan lugna dig med att det kommer en del fem: http://heydeadguy.typepad.com/heydeadguy/2011/12/an-interview-with-elly-griffiths.html

    SvaraRadera