söndag 5 februari 2012

Hej bokkonsument: boktok73

Hittade en enkät hos enligt O. Hon hade i sin tur hittat den kos Johanna K på bokhora. Jag är naturligtvis inte sen att haka på... Här kommer mina svar i mastodontenkäten.

Senast lästa: A Room Full of Bones av Elly Griffith. Sträckläste den.
Senast köpta bok: Den ovannämnda, till Kindlen.
Senast lånade bok: Flickan från Ingenstans av Justin Cronin i somras, lånar sällan från biblioteket numera.
Senast fådda bok: Dash & Lily's Book of Dares, fick jag för en vecka sedan, efter att ha bytt ut en av dubletterna jag fick till julklapp.
Favoritbokhandel: I hemlandet måste jag nog säga Akademibokhandeln i Helsingfors och Pocket Shop i samma stad. I Stockholm brukar jag fynda på Bok-Skotten och Bok & Bild.
Favoritbibliotek: Biblioteket i min stadsdel där jag bodde som barn, Vårberga bibliotek. Där har jag tillbringat otaliga timmar av min barndom. Inget bibliotek har kommit upp till samma nivå för mig ännu.
Antal lånekort: Två.
Använder som bokmärke: Pocket Shop-bokmärkena man får med böckerna man köper därifrån, lappar, kvitton, vad som helst som finns till hands. Barnen brukar pyssla bokmärken åt mig.
Favoritfärg på bok: Har jag aldrig tänkt på. Tror inte jag har någon skillnad faktisk.
Favoritmat/snacks vid läsning: Lösgodis!
Favoritdryck vid läsning: Te.
Favoritställe att läsa på: Ute i solen! (längtar till sommaren...)
På den sidan är jag i boken jag läser just nu: 256 i Sankta Psyko, 132 i Little Children och en bit in i Vredens tid på Kindlen.
Den här boken köper jag till en förälder: Någon trädgårds- eller blombok åt mamma.
Den här boken köper jag till min bäste vän: Beror på vännen, till den ena köper jag romantik, till den andra något djupare.
Den här boken köper jag till en partner: Köpte precis David Baldaccis De Rättfärdiga till Mannen.
Favoritgenre: Deckare och chick-lit.
Favoritformat: Inbundet och Kindle-format!
Författarfavorit: Gillian Flynn, Elly Griffith, Kathy Reichs, Katie FForde, listan kunde göras låååång.
Den tjockaste bok jag läst: Under senaste tiden var det nog Flickan från Ingenstans.
Den tunnaste bok jag läst: Konsten att bokblogga.
Favoritljud när du läser: Gärna tyst, men blir inte störd av bakgrundsljud.
Favorittidning: Vi Läser har jag precis börjat läsa, blir inte så mycket tidningar annars. Your Life gillade jag skarpt, men den är visst nedlagd.
Prenumererar på: Vi Läser. Efter mycket strul har jag nu fått hem första tidningen på fredagen- verkar dessutom som om vi här i Finland fick den före er i Sverige!
Favoritbokblogg: Bokbabbel och Bokföring enligt Monika hör till favoriterna, men har ännu inte hittat någon bokblogg jag inte skulle gilla. Listan är lång, det tar länge att läsa igenom alla...
Mitt bästa bokminne: Då jag i skolan kunde briljera med att veta hur bofinken ser ut efter att ha läst favoritboken "Jag vill också gå i skolan" av Astrid Lindgren oooootaliga gånger. Kunde boken nästan utantill.
Senaste bokfyndet: Tänkte jag hitta i Stockholm den 26.2...
Senaste impulsköpta bok: Hittebarnet av Katerina Janouch.
En bra bok att ge bort: Elfenbenshjärtat skriven av min vän Anna Tikum.
Bokgenre som jag undviker: Fakta och scifi. Fantasy och vampyrer är jag inet heller förjust i, men har lite gläntat på dörren till dem.
Så gör jag med böcker jag inte vill ha längre: Samlar dem på hög... Jag är oerhört dålig på att göra mig av med böcker. Minns faktiskt inte när jag skulle ha gjort mig av med en bok senast. Skulle nog ge bort dem i så fall. Fast hur kul är det att ge en bok- varsågod, jag vill inte ha den här längre...
Så här håller jag koll på vad jag läst: Här på bloggen listar jag alla böcker. Dessutom har jag satt upp alla böcker från 2011 framåt i Goodreads. Bra sida med bra tips. Före 2011 skrev jag läsdagbok, men det slutade jag med när jag började blogga.
Så här sorterar jag min bokhylla: Försöker ha samma författares böcker bredvid varandra, men annars sortera jag inte alls. Skulle behöva en ny hylla, för tillfället samlas de lästa böckerna på hög.
Nästa bok jag ska läsa: Mörk jord av Belinda Bauer.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa din svar! Enkäter är ju smått oemotståndliga så jag fyllde också i den. :)

    SvaraRadera