tisdag 3 januari 2012

Vecka 36

Jag är säkert den sista här i världen som läst Sofie Sarenbrants debutbok Vecka 36. Boken kom ut 2010, till mej kom den i ett trevligt hårt paket på julaftonen 2011. Hade läst mycket om boken, så jag började till först med den av alla julklappsböcker.

Boken utspelar sig i ett litet samhälle i Skåne som heter Brantevik. De höggravida väninnorna Johanna och Agnes har tillsammans med sina familjer tillbringat en vecka av semestern där. Sista kvällen försvinner Agnes spårlöst. Polisen utreder försvinnandet och egna efterforskningar görs också av pressen. Agnes ska snart föda sitt barn och utredningen kämpar mot tiden. En ruggig historia utspelar sig.

Boken är lättläst. Språket påminner lite om Camilla Läckbergs språk. Handlingen går framåt och det händer saker tillräckligt ofta. Personerna beskrivs på ett skickligt sätt, likaså miljöerna. Jag njöt av att läsa boken, en klassisk deckare med ett annorlunda, lite ruskigt, innehåll. Påbörjar direkt följande bok, I stället för dig, en fristående fortsättning. Ser fram emot att få fortsätta följa personerna jag lärt känna.

3 kommentarer:

  1. Toppen! Då verkar det ju som att jag gillar den också :) Funderar på att läsa den vecka 36, om jag kan vänta så länge.

    SvaraRadera
  2. Tänkte också det först, men kunde inte hålla mej. Det är ju bara vecka 1 ännu...:)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst den, men den finns på min "Att läsa"-lista. Svårt att hinna läsa alla böcker man vill...

    SvaraRadera