torsdag 13 oktober 2011

Konsten att bokblogga

Med risk för att verka tjatig, här kommer mina tankar kring boken.

Om ni följt med min blogg har ni knappast undgått att märka att jag fick boken Konsten att bokblogga som recensionsexemplar härom dagen. Känslan efter att ha fått det första recensionsexemplaret har jag levt på nu några dagar, gått omkring med ett fånigt leende på läpparna dagarna i ända. Tänk att en så liten sak kan värma och kännas så bra!

Så till själva boken. Boken är lättläst och skriven med ett lättflytande språk. Jag tycker att det märks att författarna är "blogg-queens", för det blir inga långrandiga texter med invecklade förklaringar, utan korta tydliga texter. Boken är upplagd så att man kunde ha den som handbok då man startar en (bok)blogg. Man får många goda tips (som jag kunde ha behövt innan jag startade min blogg...) om vad det lönar sig att tänka på och hur man ska gå tillväga.

Boken ställer frågan "Varför ska du bokblogga?" Det fick mig att reflektera över varför jag började bokblogga och vad jag vill uppnå med min blogg. Jag har inte haft några stora ambitioner med min blogg. Förut följde jag med flera bokbloggar och tyckte att alla var grymt duktiga på att skriva. Man blev smått beroende av att regelbundet följa med vad den och den bloggaren hade skrivit. Då jag upptäckte gemenskapen, diskussionerna på bloggarna väcktes längtan hos mig att få vara med om det. Efter en tids tvekan och velande tog jag mod till mig och började blogga. Det var alltså främst för att få vara med i bokbloggosfären som jag startade boktok73. Jag medger att namnet inte är det mest originella och genomtänkta, men när jag väl hade bestämt mig, så tog otåligheten över och allt skulle ske genast. Därför blev det boktok73.

Kapitlet om hur man ska få besökare till sin blogg gav mig flera nya tips som jag snarast måste utnyttja. Förstår inte riktigt ännu vad det betyder att pinga sin blogg, men kanske det klarnar bara jag börjar undersöka den saken. Kapitlen om att skriva intressant och hantera recensionsexemplar var också intressanta. Summa summarum kan man säga att jag i varje kapitel hittade något som jag kan ta till mig och förverkliga i min blogg.

Konsten att bokblogga kan också utnyttjas av andra bloggare, inte bara bokbloggare. Tipsen fungerar utmärkt för vem som helst som bloggar eller vill börja blogga. Till er som inte ännu bloggar kan jag bara säga- friskt vågat hälften vunnet! Jag hade aldrig kunnat tro att någon annan än syrran och mamma skulle vara intresserade av att läsa vad jag skriver, men då jag under 6 månader haft över 3000 besökare måste jag börja tro på att det finns andra också som läser bloggen. Till alla er som har lämnat kommentarer vill jag säga stort TACK! Det är så roligt att få kommentarer på det man skriver. Jag kunde själv också vara lite mera aktiv med att kommentera, ska försöka skärpa mig.

Författarna/ bokbloggarna Karin Berg och Petra Jankov Picha har gjort en utmärkt handbok i konsten att bokblogga. Tack för att ni skickade den till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar